Kłodzka Konferencja Edukacyjna 2025

Z ogromną radością możemy stwierdzić: to było wyjątkowe wydarzenie, a my mogliśmy być jego częścią! Bo Kłodzka Konferencja Edukacyjna, która odbyła się 23 października 2025 roku w Polanicy Zdrój, to inicjatywa zrodzona z potrzeby zmiany – realnej, oddolnej i osadzonej w lokalnym kontekście.

A wiecie co było w tym wydarzeniu najlepsze? Że była tam młodzież – bez której nie ma sensu rozmawiać o edukacji!

O czym dokładnie rozmawiali uczestnicy?

Blok 1 hasztag#JakNieZmarnowaćKryzysu, w ramach którego o doświadczeniu kryzysu, a potem zmiany z tego wynikającej, opowiedziały dyrektorki szkół zniszczonych przez powódź w zeszłym roku, a następnie dyskutowały w gronie tych, którzy przyszli im z pomocą: dlaczego pomagają, jak postrzegają odpowiedzialność społeczną za edukację i jak na tej trudnej lekcji budować dalej.

Blok 2 hasztag#JakOdbudowaćSzkołę, w trakcie którego mówiono o zmianie w podejściu do istoty edukacji w świetle pojęć takich jak dobro wspólne czy szacunek do wiedzy w erze Google’a. Uczennice ZSS Kłodzko fachowo i w ciekawy sposób przedstawiły wyniki stworzonych przez licealistów badań ankietowych na temat tego, co dla uczniów jest ważne w edukacji. Ostatnia część tego bloku to panel na temat komunikacji – jak to robić w edukacji, żeby było skutecznie (czy wystarczy przytakiwać rodzicom, żeby jak najszybciej opuść gabinet dyrektora?).

Blok 3 hasztag#JakWspieraćZmianę – rozmowa o fińskiej edukacji; panel o porażce i niepowodzeniu, czyli jak warto podchodzić do sytuacji trudnych w prowadzonych procesach i jak o porażce mówić w klasie; prezentacja o tym, jak w małych dzieciach (przedszkolakach) zaszczepiać poczucie wpływu – przez pracę z wartościami demokratycznymi i obywatelskimi.

Na koniec fantastyczny koncert wyjątkowego bluesmana Arka Korolika.

Dziękujemy naszej koleżance – Paulinie Roś, która była współinicjatorką i współorganizatorką konferencji, zaprosiła Alumnów do udziału w niej, a Stowarzyszenie Alumni mogło być partnerem tej inicjatywy.

Cieszymy się, że razem mogliśmy stworzyć przestrzeń do zmiany i refleksji.