Statut Stowarzyszenia Alumni
(tekst jednolity po zmianach uchwalonych przez Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w dniu 11.02.2023)
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Stowarzyszenie Alumni zwane dalej Stowarzyszeniem posiada osobowość prawną.
§ 2.
Nazwa Stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona.
§ 3.
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, zaś siedzibą Stowarzyszenia jest Warszawa. Stowarzyszenie może także prowadzić swoją działalność poza granicami kraju zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i postanowieniami statutu.
§ 4.
- Działalność Stowarzyszenia oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej członków.
- Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
- Prezes i członkowie Zarządu Stowarzyszenia Alumni mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
- Wynagrodzenie członków władz, którego wysokość będzie ustalana przez Zarząd w drodze głosowania zwykłą większością głosów, może być wypłacane na różne sposoby, w szczególności na podstawie umowy o pracę lub cywilnoprawnej umowy o świadczenie usług (kontraktu menedżerskiego) ze ściśle określonym zakresem obowiązków.
- W umowach między Stowarzyszeniem a członkiem władz Stowarzyszenie reprezentuje członek Komisji Rewizyjnej wskazany i wybrany w drodze uchwały Komisji Rewizyjnej lub pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zebrania Członków.
§ 5.
Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczegółowych. Przepisy szczegółowe uchwala Zarząd w drodze uchwały.
.
Rozdział II
Cele i sposoby działania
§ 6.
Celem Stowarzyszenia jest:
- Popieranie i działanie na rzecz zbliżenia narodów i państw Rzeczpospolitej Polskiej i Stanów Zjednoczonych Ameryki poprzez propagowanie i wspieranie w szczególności działalności i wymiany kulturalnej, naukowej, oświatowej, społecznej, informacyjnej i gospodarczej.
- Podtrzymanie po powrocie do kraju kontaktów nawiązanych w USA między uczestnikami programów wymiany sponsorowanych przez rząd Stanów Zjednoczonych Ameryki.
- Tworzenie programów i projektów współpracy realizowanych po powrocie do Polski, obejmujących konkretne zainteresowania uczestników programów wymiany sponsorowanych przez rząd amerykański.
- Promowanie i zachęcanie do członkostwa w Stowarzyszeniu uczestników programów wymiany.
- Organizacja wystąpień i spotkań uczestników programów wymiany.
- Organizacja konferencji tematycznych.
- Organizacja projektów na rzecz społeczności regionalnych i lokalnych.
- Promowanie współpracy pomiędzy instytucjami rządowymi, samorządowymi i pozarządowymi z Polski i USA, których celem jest realizacja współpracy polsko-amerykańskiej.
- Stwarzanie możliwości profesjonalnego rozwoju uczestników programów wymiany.
§ 7.
Stowarzyszenie osiąga swoje cele poprzez: a) inicjowanie i realizowanie projektów z zakresu kultury, nauki, oświaty, informacji, gospodarki i działalności społecznej, b) doradztwo, pomoc prawną oraz szkolenia, c) współpracę z instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami o podobnych celach działania, d) organizację zjazdów, sympozjów, konferencji i warsztatów, e) współpracę i wzajemną pomoc członków Stowarzyszenia, współpracę z innymi osobami prawnymi i fizycznymi, f) prowadzenie działalności integrującej członków Stowarzyszenia poprzez aktywność towarzyską, kulturalną i rekreacyjną, g) organizowanie kampanii społecznych, h) tworzenie programów edukacyjnych, i) prowadzenie działalności medialnej, j) tworzenie grup zadaniowych i tematycznych.
.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 8.
Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.
§ 9.
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na: a) członków zwyczajnych, b) członków honorowych, c) członków wspierających.
§ 10.
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca obywatelstwo polskie, pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, która jest pełnoletnia i wzięła udział w jednym z programów wymiany sponsorowanych przez rząd Stanów Zjednoczonych Ameryki. O jej przyjęciu do Stowarzyszenia decyduje Zarząd w drodze uchwały.
- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność na rzecz zbliżenia narodów i państw Rzeczpospolitej Polskiej i Stanów Zjednoczonych Ameryki. O nadaniu członkostwa honorowego decyduje Zarząd w drodze uchwały.
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba fizyczna i prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela. O nadaniu tytułu członka wspierającego decyduje Zarząd w drodze uchwały.
- Przyjęcie członków zwyczajnych następuje na podstawie pisemnej deklaracji zainteresowanych. Wzór deklaracji uchwala Zarząd.
- Przyjęcie członków honorowych i wspierających następuje na podstawie uchwały Zarządu i pisemnej l lub ustnej akceptacji osoby nominowanej.
- Członek zwyczajny ma prawo do: a) czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia, jeśli nie zalega ze składkami, b) uczestniczenia w działalności Stowarzyszenia, c) zgłaszania opinii i wniosków pod adresem władz Stowarzyszenia.
- Członek zwyczajny obowiązany jest do: a) przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia, b) regularnego opłacania rocznych składek i innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia, c) popierania, promowania i czynnego osiągania celów Stowarzyszenia, d) rozliczania się z zadań realizowanych dla Stowarzyszenia, e) swoją postawą i działaniami przyczyniać się do wzrostu roli i znaczenia Stowarzyszenia, f) dbać o dobre imię Stowarzyszenia.
§11.
- Członek wspierający posiada prawa określone w § 10 ust. 6 pkt b-c.
- Członek wspierający posiada obowiązki określone w § 10 ust. 7 (z wyłączeniem pkt. b).
§12.
- Członek honorowy posiada prawa określone w § 10 ust. 6 pkt b-c.
- Członek honorowy posiada obowiązki określone w § 10 ust. 7 (z wyłączeniem pkt. b).
§ 13.
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek: a) dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązań wobec Stowarzyszenia, b) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego, c) nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą rocznych składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres 2 lat składkowych, d) wykluczenia uchwałą Zarządu.
- Zarząd podejmuje uchwałę o wykluczeniu członka w przypadku: a) działania na szkodę Stowarzyszenia i jego dobrego imienia, b) skazania członka prawomocnym wyrokiem karnym za jakiekolwiek przestępstwo umyślne, c) niekoleżeńskie postępowanie w stosunku do członków Stowarzyszenia,
- Uchwała o wykluczeniu wskazuje datę wykluczenia.
.
Rozdział IV
Organy Stowarzyszenia
§ 14.
1.Organami Stowarzyszenia są: a) Walne Zebranie Członków, b) Zarząd, c) Rada Programowa, d) Komisja Rewizyjna.
2. Kadencja Zarządu, Rady Programowej i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia trwa 4 lata. Ich wybór i odwołanie są dokonywane przez walne zebranie członków w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów niezależnie od liczby uczestniczących w zebraniu członków Stowarzyszenia.
3. Uchwały Zarządu Stowarzyszenia, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum). Na podstawie uchwały pełnego składu Zarząd może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym. W przypadku równego podziału głosów Prezes Zarządu ma głos decydujący.
4. Uchwały Rady Programowej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum). Na podstawie uchwały pełnego składu Rada Programowa może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym. W przypadku równego podziału głosów Przewodniczący ma głos decydujący.
5. Uchwały Komisji Rewizyjnej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum). Na podstawie uchwały pełnego składu Komisja Rewizyjna może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.
§ 15.
W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka członka Zarządu, Rady Programowej lub Komisji Rewizyjnej w trakcie kadencji, skład osobowy władz jest uzupełniany poprzez przeprowadzenie wyborów na nieobsadzone stanowisko podczas najbliższych obrad Walnego Zebrania Członków.
.
Walne Zebranie Członków
§ 16.
Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. 2. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział: a) członkowie zwyczajni – z głosem stanowiącym, b) członkowie wspierający i honorowi – z głosem doradczym.
§ 17.
- Walne Zebranie Członków może być sprawozdawcze, wyborcze lub nadzwyczajne.
- Sprawozdawcze Walne Zebranie Członków zwołuje się raz w roku, w terminie do 30 czerwca.
- Wyborcze Walne Zebranie Członków zwołuje się co 4 lata, w terminie do 30 czerwca.
- Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
- Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący i sekretarz.
- Prezydium Walnego Zebrania Członków wybierane jest w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów spośród obecnych członków Stowarzyszenia na okres trwania Walnego Zebrania Członków.
- Członek ustępującego Zarządu, Rady Programowej lub Komisji Rewizyjnej nie może wejść w skład Prezydium Walnego Zebrania Członków.
- Z wnioskiem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków może wystąpić w uzasadnionych przypadkach: a) Zarząd, b) Prezes Zarządu, c) Komisja Rewizyjna, d) Co najmniej 1/5 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
- O miejscu, terminie i projekcie porządku obrad Walnego Zebrania Członków Prezes Zarządu powiadamia członków pisemnie za pomocą poczty lub elektronicznie, na co najmniej 14 dni przed terminem zebrania.
- Wszystkie Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów niezależnie od liczby uczestniczących w zebraniu członków Stowarzyszenia z wyjątkiem sytuacji opisanych w § 29 ust.1
- Powoływanie władz statutowych po upływie każdej kadencji następuje zwykłą większością głosów.
§ 18.
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków w szczególności należy: a) uchwalenie statutu Stowarzyszenia i jego zmian, b) wybór i odwoływanie członków władz Stowarzyszenia, c) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia, d) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku.
§ 19.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd: a) z własnej inicjatywy, b) na żądanie Rady Programowej, c) na żądanie Komisji Rewizyjnej, d) na pisemny wniosek, co najmniej 1/5 ogólnej liczby członków.
- Zarząd jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w ciągu 2 miesięcy, od dnia otrzymania żądania lub wniosku określonego w ust. 1 pkt b, c i d.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- Jeżeli Zarząd nie zwoła Walnego Nadzwyczajnego Zebrania Członków w terminie wymienionym w ust. 2 wnioskujący o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków wymienieni w ust. 1 pkt b, c mogą zwołać samodzielnie Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w terminie 1 miesiąca po upływie terminu o jakim mowa w ust. 2. W zawiadomieniach o zwołaniu Walnego Nadzwyczajnego Zebrania Członków wnioskodawcy Ci wskazują przyczynę takiego trybu zwołania Zebrania.
.
Zarząd
§ 20.
- Zarząd jest naczelną władzą Stowarzyszenia. Kieruje on całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków oraz samego Zarządu.
- Zarząd składa się od 2 do 10 Wiceprezesów. a) w przypadku dwuosobowego Zarządu są to: Prezes Zarządu oraz Skarbnik. Funkcja Skarbnika jest równoznaczna z funkcją Wiceprezesa Zarządu, b) w przypadku trzyosobowego Zarządu są to: Prezes Zarządu i dwaj Wiceprezesi Zarządu. Funkcje Skarbnika pełni jeden z Wiceprezesów Zarządu, c) w przypadku Zarządu składającego się z czterech lub więcej osób są to: Prezes Zarządu oraz Wiceprezesi Zarządu. Funkcje Skarbnika pełni jeden z Wiceprezesów Zarządu.
- Prezesa i członków Zarządu powołuje i odwołuje Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż 3 razy w roku. Zwołanie zebrania Zarządu następuje w formie przekazania przez Prezesa Zarządu lub wskazanego przez niego Wiceprezesa Zarządu informacji o dacie, miejscu i porządku obrad.
§ 21.
- Do zakresu działania Zarządu należy: a) realizacja uchwał Walnego Zebrania Członków, b) ustalanie wysokości rocznych składek członkowskich i innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia, c) sprawowanie nadzoru nad majątkiem Stowarzyszenia, d) podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego, e) podejmowanie decyzji w sprawie zaciągania zobowiązań finansowych w imieniu Stowarzyszenia, f) zwoływanie zwyczajnego i nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków oraz uchwalanie projektu porządku obrad zwyczajnego bądź nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków, g) podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania i wykluczania członków, h) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków, i) prowadzenie spraw bieżących stowarzyszenia, j) przygotowanie i sprawne działanie biura.
- Do zakresu działania Prezesa Zarządu należy: a) zwoływanie sprawozdawczego, wyborczego i nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków oraz uchwalanie projektu porządku obrad, b) kierowanie pracami Zarządu, c) proponowanie współczynnika podziału wspólnych kosztów dotyczących działalności gospodarczej, celem ustalenia kosztów działalności gospodarczej
.
Rada Programowa
§ 22.
- Rada Programowa jest organem opiniotwórczym i doradczym Stowarzyszenia.
- Rada Programowa składa się z 3-10 członków, w tym Prezesa Zarządu Stowarzyszenia.
- Członkowie Rady Programowej powoływani są na 4 letnią kadencję podczas obrad Walnego Zebrania Członków.
- W skład Rady Programowej mogą wchodzić członkowie zwyczajni, honorowi i wspierający oraz przedstawiciele instytucji współpracujących ze Stowarzyszeniem.
- Pracami Rady Programowej kieruje Przewodniczący lub jego Zastępca. Przewodniczącego i Zastępcę wybierają spośród siebie członkowie Rady Programowej zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym. Przewodniczącym nie może być Prezes Zarządu.
- Członkowie Rady Programowej spotykają się co najmniej raz w roku. Zwołanie zebrania Rady następuje w formie przekazania przez Przewodniczącego lub jego Zastępcę informacji o dacie, miejscu i porządku obrad.
- Do zakresu działania Rady Programowej należą: a) proponowanie ogólnych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia, b) przedstawianie Zarządowi opinii, uwag i zaleceń co do bieżącej działalności Stowarzyszenia.
.
Komisja Rewizyjna
§ 23.
- Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków – przewodniczącego oraz 2 wiceprzewodniczących, powołanych na 4-letnią kadencję przez Walne Zebranie Członków.
§ 24.
- Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy: a) kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia, b) występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli, c) prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, d) składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium Zarządowi.
- Komisja Rewizyjna wyraża swoją opinię w sprawach: a) nabycia bądź zbycia przez Zarząd nieruchomości, b) utworzenia lub przystąpienia Stowarzyszenia do spółki, c) zaciągania bądź udzielania przez Zarząd kredytów lub pożyczek, a także udzielania poręczeń i gwarancji przekraczających kwotę 100 000 zł.
§ 25.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej spotykają się co najmniej raz w roku. Zwołanie zebrania Komisji następuje w formie przekazania przez przewodniczącego informacji o dacie, miejscu i porządku obrad.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od Zarządu, Rady Programowej, członków i grup Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
.
Rozdział V
Majątek i fundusze
§ 26.
- Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
- Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są: a) składki członkowskie, b) darowizny, zapisy i spadki, c) dochody z własnej działalności, d) dochody z majątku Stowarzyszenia e) ofiarność publiczna.
- Składki członkowskie powinny być wpłacane raz do roku do 31 marca. Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki, według zasad określonych przez Zarząd, w ciągu 4 tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 27.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy osiąganiu celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
- Szczegółowy rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej: a) wydawanie książek (58.11.Z PKD), b) wydawanie czasopism i pozostałych periodycznych (58.14.Z PKD), c) przetwarzanie danych, zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność (63.11.Z PKD), d) badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie biotechnologii (72.11.Z PKD), e) badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (72.19.Z PKD), f) badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (72.20.Z PKD), g) pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (74.90.Z PKD), h) działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (82.30.Z PKD).
- Działalność gospodarcza będzie prowadzona bez wyodrębniania organizacyjnego.
- Prezes Zarządu wyznacza współczynnik podziału wspólnych kosztów dotyczących działalności gospodarczej i jednocześnie działalności statutowej, celem ustalania kosztów działalności gospodarczej.
§ 28.
- Dla ważności oświadczenia woli, jak również wszelkich pism w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia wymagane są: a) podpis Prezesa Zarządu w przypadku Zarządu jednoosobowego, b) podpis Prezesa Zarządu i jednego z Wiceprezesów Zarządu w przypadku Zarządu
.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 29.
- Uchwałę o zmianie statutu lub rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów przy obecności: – w pierwszym terminie – co najmniej 50% wszystkich członków zwyczajnych Stowarzyszenia lub – w drugim terminie – bez względu na liczbę obecnych. Uchwała staje się wykonalna po upływie 63 dni od daty jej powzięcia. Jeśli w ciągu tego czasu ponad połowa uprawnionych do głosowania członków Stowarzyszenia zbierze podpisy przeciwko takiej uchwale, traci ona wykonalność i uważana jest za nie podjętą.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
- W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia, nie uregulowanych w statucie, mają odpowiednie zastosowanie przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 1989 r. Nr 20 poz. 104 z późniejszymi zmianami).